Trygg & säker betalning med Visa, Mastercard, Klarna eller Swish / Hjälpsam kundtjänst: [email protected]

Köpvillkor

§1 Om Bygginredning.se & Allmänt

  • Företaget (Alltektur AB Org. nr: 559364-7687) har sitt säte i Norrköping. Företagets postadress (ej fakturaadress) är Tenngatan 4 602 23 Norrköping.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  • Alla konsumenter/privatpersoner som handlar hos Bygginredning.se omfattas av Konsumentköplagen (1990:032) samt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).
  • Affärer mellan företag omfattas avtalslagen, Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område.
  • Bygginredning.se förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.
  • Alla varor förblir Bygginredning.se/företagets egendom till dess fulla betalning kommit bolaget tillhanda.

§2 Beställning

  • Företaget (Alltektur AB Org. nr: 559364-7687) ingår endast avtal med myndig (18 år) person. Är man minderårig eller omyndig på annan grund kan ej försäljning ske.
  • Avtal ingås när du väljer att skicka beställning i kassan. 
  • Avtal ingås endast på svenska och vi levererar endast inom Sverige.
  • När du genomför ett köp/beställning på Bygginredning.se är du medveten om och accepterar att det innebär att du åtar dig ett betalningsansvar för produkten och/eller tjänsterna.
  • Vi förbehåller oss rätten att vid uppenbara eller oavsiktliga felaktigheter, t.ex. pris- eller tryckfel på webbutiken, i orderbekräftelser eller fakturor, att korrigera sådan uppgift i efterhand varpå ny orderbekräftelse och eventuell faktura skall skickas ut. Vi kommer då informera dig om detta och du som kund äger givetvis rätten att avboka din order utan några kostnader om sådana korrigeringar ej accepteras.
  • Vi förbehåller oss rätten att inte genomföra en beställning om varan är slut i lager/borttagen ur sortimentet eller vid tekniska problem.
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]. Vill du korrigera eller avboka din beställning kan vi endast göra detta innan din beställning har lämnat vårt eller våra leverantörers lager och/eller den önskade modifikationen av produkten påbörjats.
  • Produkt/produkter som du får kostnadsfritt (på köpet) i samband med köp av en annan vara måste vid retur också lämnas tillbaka. Produkten/produkterna som ingått på köpet kommer annars debiteras motsvarande sitt fulla värde (dras av från återbetalningen).

§3 Leverans

  • Våra normala leveranstider är 1-7 dagar för lagervaror och 3-6 veckor för beställningsvaror. Observera att beställningar som har lagts under helgen skickas tidigast på måndagen veckan efter.
  • Vi skickar endast inom Sverige.
  • Ibland händer det att varor som av oss uppges som lagervaror tagit slut hos oss eller hos leverantör (restnotering) och att leveranstiden måste utökas/skjutas fram. Vi förbehåller oss rätten att göra detta och du som kund äger givetvis rätten att avboka din order utan några kostnader om sådana korrigeringar ej accepteras.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected].
  • Om din leverans och/eller innehållet är transportskadat när du får det så anmäl det genast. Om leveransen kommer bort under transporten måste du meddela oss inom skälig tid (2 månader).

§4 Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% mervärdesskatt (moms).
  • Mellan Bygginredning.se och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits.
  • Vi förbehåller oss rätten att justera priserna på webbutiken och övriga publikationer utan föregående avisering.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan, felaktigheter i priser beroende på felaktig information samt felaktigheter i priser p.g.a. tekniska problem och förbehåller oss rätten att justera priset i efterhand. Skulle sådan justering ej accepteras äger kund rätten att avbeställa sin order utan kostnad.

§5 Betalning

  • Du kan betala säkert i webbutiken med Visa- & Mastercard kort, Klarna eller Swish.
  • Kortbetalningar handläggs av antingen Klarna eller Nets.
  • Väljer du att betala med Klarna så välj det betalningsupplägg som passar dig bäst. Vid faktura så kommer den att komma i samband med att vi levererar varan. Du hittar dina köp och fakturor i Klarnas app eller hos deras Mina sidor.
  • Väljer du att betala med Swish så väljer du det i kassan och följer sedan anvisningarna med hjälp av ditt Mobila Bank-ID.
  • Vid beställning enligt offert från oss erbjuder vi betalning via förskottsfaktura. Skicka ett mail till [email protected].

§6 Ångerrätt

  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstadgad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Dag ett i ångerfristen är dagen efter du tagit emot varan. Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur.

    §6.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 
  • Du måste meddela oss att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss på [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart efter ångermeddelandet (och senast inom de lagstadgade 14 dagarna) returnera produkterna till oss. Du gör det genom att använda medföljande returfraktsedel eller kontakta oss för utskick av returfraktsedel (om du inte fick någon i leveransen). Lämna sedan paketet hos ombud eller boka upphämtning.
  • Ångerrätten kan nyttjas förutsatt att varan returneras tillsammans med de originalförpackningar som följer med varan. Alla varor som skickas tillbaka till oss måste vara noggrant emballerade för att undvika skador på varan. Det är du som kund som står för transportrisken tillbaka till oss.
  • Helt i enlighet med lag så står du för returfraktkostnaden och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • Helt i enlighet med lag så förbehåller vi oss rätten att från återbetalningsbeloppet dra av en summa motsvarande returfraktkostnaden.
  • Helt i enlighet med lag förbehåller vi oss även rätten att från återbetalningsbeloppet dra av en summa motsvarande den värdeminskning som uppstår vid användning/inspektion/hantering/undersökning av produkten/produkterna som är i större omfattning än nödvändig för att fastställa varans egenskaper, funktion eller utseende.
    Du har som kund rätt att undersöka varan men du får inte orsaka skador eller defekter på produkten, eller ändra den på något vis. Varan måste returneras i nyskick.
    Om produkten/produkterna under ångerfristen 14 dagar tar skada av oaktsam hantering av kund kommer vi dra av motsvarande belopp från återbetalningen. Värdeminskningens omfång och omfattning bestäms av Bygginredning.se.

    §6.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Mönsterpassade träpaneler som vi betsar/färgar enligt önskemål. Dessa produkter färdigställs enbart vid order enligt kunds önskemål och klassas därför som specialprodukt. Dessa omfattas därför inte av ångerrätten.
  • Beställningsvaror i kategorin Kakel, Klinker & Mosaik som vi på begäran av kund beställer från fabriker utomlands. Dessa klassas som specialprodukt och omfattas därför inte av ångerrätten.
  • Nyansskiftningar på Mönsterpassade träpaneler och Kakel, Klinker & Mosaik. Båda produktkategorierna är och/eller består av naturprodukter och färg- och mönsterskiftningar är helt naturligt och en del av produktens egenskaper. Detta accepterar du som kund vid beställning.
  • Annan specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

    Mer information om den lagstiftade ångerrätten hittar du här.

§7 Reklamation och klagomål

  • Vi och/eller våra leverantörer besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda/reparera felet, alternativt erbjuda en ny produkt.
  • Vi ansvarar enbart för ursprungliga fel på varan inom 3 år från det att du köpt varan, d.v.s. fel som redan fanns i produkten vid leverans.  Om vi kan bevisa att felet ej fanns vid köptillfället så ansvarar vi ej för felet. Då har felet antingen uppstått vid leverans (transportskada) eller orsakats av dig som kund. Om din leverans och/eller innehållet är transportskadat när du får det så anmäl det genast. Om det orsakats av dig som kund så ansvarar vi ej för felet. I de fall produkten inte är behäftad med ett ursprungsfel äger vi rätten att debitera dig för undersökningskostnaden och eventuellt andra hanteringskostnader.
  • Ursprungliga fel innefattar inte repor som uppstår, märken/repor från normalt slitage eller märken från stötar.
  • Ursprungliga fel innefattar inte fel som uppstår om produkten använts på felaktigt eller olämpligt sätt.
  • Ursprungliga fel innefattar inte fel som orsakats av olämplig förvaring av produkten.
  • Ursprungliga fel innefattar inte fel som orsakats av felaktig hantering och montering.
  • Ursprungliga fel innefattar inte fel som orsakats av att en inomhusprodukt använts utomhus.
  • Ursprungliga fel innefattar inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation eller annan konfigurering av produkten.
  • Garantin för synliga produktionsfel gäller enbart produkter som inte monterats. Vi rekommenderar dig att noga och försiktigt undersöka produkten innan montering.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas till oss omedelbart efter att defekten har upptäckts (alltid inom 2 månader från upptäckten). 
  • Produktkategorierna Mönsterpassade träpaneler och Kakel, Klinker & Mosaik är och/eller består av naturprodukter och färg- och mönsterskiftningar är helt naturligt och en del av produktens egenskaper. Detta accepterar du som kund vid beställning.

§7.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

  • Eventuella fel, defekter och skador ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet samt flera bilder på felet från olika vinklar och avstånd.
  • Om vi inte lyckas att leverera en ny likadan produkt (eller liknande produkt vid Mönsterpassade träpaneler och Kakel, Klinker & Mosaik p.g.a. naturliga färgskiftningar) har du som kund rätt att häva köpet och vi återbetalar dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid godkänd reklamation ska varan alltid skickas tillbaka till oss och vi inväntar varan innan återbetalning sker (återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din reklamation). Vi står för returfraktkostnaden vid godkända reklamationer, men du som kund ansvarar fortfarande för att varan noggrant emballeras för att undvika ytterligare skador på varan.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

§8 Ansvarsbegränsning 

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, blockad, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning, naturkatastrof eller förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
    I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

§9 Produktinformation

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  • Produktkategorierna Mönsterpassade träpaneler och Kakel, Klinker & Mosaik är och/eller består av naturprodukter och färg- och mönsterskiftningar är helt naturligt och en del av produktens egenskaper. Detta accepterar du som kund vid beställning.
  • Vi reserverar oss för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. 
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset i efterhand. Skulle sådan justering ej accepteras äger kund rätten att avbeställa sin order utan kostnad.

§10 Information om Cookies

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

§11 Personuppgifter

  • Genom att handla hos Bygginredning.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Bygginredning.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter:

§11.1 Vad är en personuppgift?

  • En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

§11.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

  • För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

§11.3 Rättslig grund

  • I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
  • Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

§11.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

§11.4.1 Betalleverantör

  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
  • De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Nets, Swish, Visa och Mastercard.

§11.4.2 Fraktbolag

  • För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
  • De fraktbolag vi samarbetar med är: PostNord och DHL.

§11.4.3 Nyhetsbrev

  • Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
  • Vi använder för utskick av nyhetsbrev.

§11.5 Rätten till tillgång

  • Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

§11.6 Rätt till rättelse

  • Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

§11.7 Rätten att bli glömd

  • Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

§11.8 Ansvarig för dataskydd

  • Bygginredning.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

§11.9 Så skyddar vi dina personuppgifter

  • Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
  • Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

§12 Ändringar till de Allmänna Villkoren

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

§13 Tvist och lagval

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
  • Vi åtar oss inte att delta i alternativa tvistlösningsförfaranden, men kommer att ta slutlig ställning till denna fråga vid en uppkommen tvist.